Restu keluarga

  Setiap pasangan yang berkahwin pastinya memerlukan restu dari keluarga untuk rasakan hidup bahagia, tapi benarkah restu daripada keluarga itu akan bahagia? Bagi aku, tak juga. Kalau tak, takkan la banyak sangat perceraian zaman ni. Kebanyakkannya berkahwin atas restu keluarga juga.

Macamna pula dengan perhubungan yang tidak mendapat restu dari ahli keluarga, maksud aku ibu bapa? Apa yang patut dibuat? Ada sebabnya kenapa ibu bapa tak restu.

Pergaduhan antara dua keluarga. Salah faham antara dua buah keluarga buatkan hubungan aku susah nak dapat restu dari keluarga aku. Aku tidak salahkan mana-mana pihak tapi kenapa boleh jadi macam ni, aku pun keliru. Ada orang cuba melaga-lagakan keluarga aku dengan keluarga kekasih aku. Kenapa?? Apa yang aku buat? Aku tak pernah nak kacau hidup siapa-siapa.

Kalau ikutkan hati, dah lama aku tinggalkan kampung tu, tapi disitulah aku dibesarkan oleh keluarga tersayang aku. Aku sayangkan kampung aku, tapi kenapa ramai sangat orang dengki dengan aku. Macam-macam fitnah dilemparkan sampaikan mak ayah aku percaya dengan cakap diorang. Ikhlas aku cakapkan, aku dah mula bencikan kampung halaman aku sendiri. Tapi disebabkan aku ada mak dan ayah kat sana, aku balik jugak, kalau tak, aku dah tak nak tengok kampung tu lagi.

Pernah sekali aku dituduh kena bomoh. Diorang cakap kekasih aku bomohkan aku. Aduh, zaman macam ni pun percaya lagi dengan benda-benda karut tu. Bila aku cakap aku takde kena bomoh, tau tak apa ayah aku cakap..? ' Orang kena bomoh mana sedar dia kena bomoh'. Puas la aku terangkan yang aku ni waras, takde kena bomoh degan siapa-siapa, tapi takde siapa pun percaya sampaikan adik-adik aku pun tak percayakan aku. Sampaikan aku kena mandi bunga kononnya nak buang 'benda' dalam badan aku. Selidik punya selidik, aku dapat tahu bomoh mana yang diorang maksudkan. Rupanya kaki temberang. Last-last, keluarga aku juga yang malu sebab percayakan bomoh temberang tu.

0 comments:

Post a Comment